متا فقط در مورد تغییر نام فیس بوک نیست – آیا می تواند آینده ای ضد اتوپیایی به ارمغان بیاورد؟


در 28 اکتبر، مارک زاکربرگ، مدیر عامل فیس بوک، یک برند جدید متا را در رویداد سالانه فیس بوک کانکت راه اندازی کرد. به گفته فیس بوک، “متا” برنامه ها و فناوری های ما را تحت نام تجاری جدید این شرکت متحد می کند. تمرکز متا این خواهد بود که به دنیای متا دم جان بدهد و به مردم کمک کند تا با هم ارتباط برقرار کنند، جوامعی پیدا کنند و کسب و کارها را رشد دهند.»

آیا راه اندازی متا تنها تلاشی برای تغییر نام فیس بوک است، پس از آن که تصویر آن ضربه مهمی به افشاگری های افشاگران در فیس بوک، فرانسیس هاگن و سوفی ژانگ وارد کرد؟ آیا این است که از گذشته و حال آلوده خود دور شویم و به دنیایی جایگزین برویم، فراجهانی که فیسبوک در آینده ایجاد خواهد کرد؟ آیا این شرکت می خواهد که مصرف کنندگان صفحات منفور فیس بوک را که با تغییر تمرکز از برند فیس بوک، امپراتوری تجاری مبتنی بر تبلیغات شرکت را تغذیه می کنند، فراموش کنند؟ یا این حرکت با هدف بازگرداندن بینندگان جوانی است که او با آنها “کشش خود را از دست می دهد”؟

اسناد داخلی فیس بوک، که توسط هاوگن علنی شده است، منعکس کننده این استیصال برای بازگرداندن کاربران جوان است و حتی در مورد تمرکز فیس بوک بر نوجوانان – کودکان 10 تا 12 ساله – که به عنوان “ارزشمند اما استفاده نشده” دیده می شوند، صحبت می کند. همان منطق شرکت‌های سیگار، هدف قرار دادن کودکان و جذب آنها به سیگار. به نظر می رسد که فیس بوک و این شرکت های سیگار بر این باورند که وقتی این کودکان را به محصولات خود متصل می کنند، مادام العمر در گیر می مانند و مشتریان مادام العمر را برای این شرکت ها فراهم می کنند. یا در مورد فیس بوک، به معنای فروش داده های کاربران خود، کسانی که به فیس بوک متصل هستند، به تبلیغ کنندگان برای زندگی این کاربران است.

پاسخ کلی متای فیس بوک – یا دگردیسی آن به متاورس، که به عنوان “ترکیبی از تجربیات اجتماعی آنلاین امروزی، گاهی اوقات در سه بعد گسترش یافته یا به دنیای فیزیکی نمایش داده می شود” توصیف می شود – از سرد تا سردرگم متغیر است. برای اکثر کاربران فیس بوک، دانش آنها از داستان های علمی تخیلی کمیاب است. بنابراین، جهان به عنوان یک فراجهان، که به طور یکپارچه از دنیای واقعی به دنیای مجازی منتقل می‌شود، ممکن است برای اکثر مردم یک مفهوم بسیار غریبه باشد. این علیرغم مواجهه در طول همه گیری در سیستم عامل های مختلف مانند سرهای بسته و سخنگو است.

در همین حال، کسانی که ذهن جدی و دانش ادبیات دارند و معتقدند دنیای موجود فیس بوک از قبل ضد اتوپیایی است، احتمالاً متا را با پیشوند عنوان کافکا مرتبط می کنند. دگردیسی. در این رمان دیستوپیایی، قهرمان یک روز صبح مانند یک سوسک به اندازه انسان از خواب بیدار می شود. با نگاهی متفاوت، آواتار او در متاوره اش به یک سوسک تبدیل می شود. این واقعیت جایگزین بالقوه کافکایی، خوراکی برای آن فراهم کرده است مقداری از بسیاری از میم‌هایی که متا را از زمانی که فیس‌بوک راه‌اندازی آن را اعلام کرد، تمسخر می‌کنند. به نظر می رسد این نقطه فروش اصلی متاورس ایجاد فضاهای مجازی است که در آن کاربران می توانند “با دوستان و خانواده جمع شوند، کار کنند، مطالعه کنند، بازی کنند، خرید کنند، ایجاد کنند.” این تجربیات با استفاده از انواع دستگاه های واقعیت افزوده (AR) یا واقعیت مجازی (VR) امکان پذیر می شود. در حالی که به نظر می رسد پیام های فیس بوک عامل “باحال” متا را ثابت کرده است، استقبال از اخبار جالب بود.

قبل از اینکه متا را در فیس بوک رد کنیم، باید به یاد داشته باشیم که جریان نقدی زیادی که فیس بوک جمع کرده است همراه با سرمایه بازار متا نزدیک به 1 تریلیون دلار است. به عنوان یک شرکت، متا هنوز یک گوریل 1000 پوندی در متاورز وال استریت است. و فیس بوک به تنهایی دارای پایگاه کاربر نزدیک به 3 میلیارد است، با میلیاردها کاربر سایر شرکت های تحت مالکیت فیس بوک مانند واتس اپ و اینستاگرام. اینکه چه تعداد از آنها مصرف کننده منحصر به فرد هستند، بحث دیگری است، اما هر شرکتی که چشم نیمی از جمعیت جهان را بگیرد و کوهی از پول داشته باشد، نمی توان آن را رد کرد.

دو سوال در مورد فیس بوک وجود دارد و بله، فعلاً آن را فیس بوک می نامم نه متا. متاورتی که او قصد دارد بسازد چیست؟ و آیا مدل کسب و کار وجود دارد؟ به عبارت دیگر آیا مخاطب جوان چیزی را که از دست داده به دست خواهد آورد؟ و آیا فیس‌بوک می‌تواند «ملاک» یا «کالا» مجازی را در متاورس با پول واقعی بفروشد، به استثنای دستگاه‌های AR/VR مانند Oculus که این شرکت در ماه اوت راه‌اندازی کرد؟

بیایید به مفهوم خود فرا وجه نگاه کنیم. همانطور که خود زاکربرگ توضیح می‌دهد، تفاوت بین بازی‌های ویدیویی روی صفحه کلید یا کنسول بازی و متاورس، تجربه همهجانبه است. با استفاده از متاورس، کاربران می‌توانند از دستگاه‌های مختلفی از جمله عینک‌های مخصوص، دستکش‌های لمسی یا کت و شلوار استفاده کنند و می‌توانند اشیاء را در دنیای مجازی ببینند یا لمس کنند و با استفاده از این ARs یا VR می‌توانند خود را در محتوای دیجیتال غرق کنند. دستگاه ها و بله، به اندازه کافی کتاب و فیلم برای چنین آینده ای ساخته شده است. علاقه مندان می توانند با اسحاق عظیموف مطالعه کنند ربات مجموعه‌ای که بر روی ربات‌ها تمرکز می‌کند، اما فراوجه واقعیت مجازی/افزوده را بدیهی می‌داند. تکرار جدیدتر از این، و جایی که مفهوم فراجهان به عنوان یک واقعیت مجازی، که گسترش اینترنت است، از آن سرچشمه می‌گیرد، رمان علمی تخیلی نیل استیونسون در سال 1992 است. فاجعه برف.

دو احتمال برای متاورس وجود دارد: یکی این است که آن را به‌عنوان نسخه‌ای در دنیای واقعی ببینیم که در آن افراد می‌توانند در دنیای واقعی ملاقات کنند، کار کنند یا بازی کنند، اما با کمک واقعیت افزوده/واقعیت مجازی که با استفاده از دستگاه‌های مختلف ایجاد شده است. به این معنا که افراد می توانند با دوستان خود از مکان های مختلف دنیا دیدن کنند، در مطب خود ملاقات کنند و حتی در خانه نشسته به پزشکان خود مراجعه کنند. دوم این است که می‌توان به‌عنوان یک آواتار در یک جهان مجازی آنلاین زندگی کرد که قوانین دنیای واقعی مشابه یا متفاوتی دارد، نسخه‌ای برتر از Second Life که توسط درآمد عظیم فیس‌بوک و قدرت بازار پشتیبانی می‌شود.

Second Life، که در سال 2003 تأسیس شد، بسیاری از اهداف مشابه متا را داشت. هنوز هم در میان مجموعه کوچکی از کاربران محبوب است که تعداد آنها نزدیک به یک میلیون است. این یک جهان غوطه‌ور است – که تعامل آواتارهای کاربر خود را تشویق می‌کند – که می‌تواند تعدادی دنیا با قوانین و خرده فرهنگ‌های متفاوت خود داشته باشد. حتی ارزی به نام دلار لیندن دارد که در این جهان هستی قابل استفاده است اما خارج از آن نیست. هنوز بحثی در مورد هدف اصلی Second Life وجود دارد: آیا این یک پلتفرم فراگیر است یا یک دنیای بازی؟

هر دو گزینه در متای فیس بوک وجود دارد. محرک آشکار متا به عنوان یک پلت فرم غوطه وری، توانایی کار از خانه است. همه شرکت های فناوری دریافتند که کار از خانه فرصتی جذاب برای کارگرانشان است. اما این شرکت در حال از دست دادن خلاقیت موجود در محیط جمعی و کنترل شده ای است که فضای اداری فراهم می کند، جایی که کارمندان با هم ملاقات می کنند و در مورد کار خود صحبت می کنند. متای زاکربرگ می‌تواند دارایی‌های اداری را بفروشد که به افراد اجازه می‌دهد تا به کار خود برسند، اما در فضای مجازی اجاره‌ای یا متعلق به شرکت به عنوان دفتری در متا. این افراد را مجبور می کند تا در “یک فضای” با همکاران خود قرار گیرند، در حالی که به آنها این تجمل را می دهد که از رفت و آمدهای طولانی به محل کار خودداری کنند یا به جایی که دفاتر شرکت در آن قرار دارند نقل مکان کنند. زاکربرگ می تواند فضایی را در متای خود بفروشد یا حتی اجاره کند و از آن یک مدل تجاری بسازد. یا خود افراد می توانند با انتخاب جایی که فضا یک سالن مجازی شخصی برای ملاقات با دوستانشان باشد، چنین فضاهایی را اجاره کنند، به همان روشی که افراد در Zoom اتاق اجاره می کنند.

مدل کسب‌وکار دیگری که زاکربرگ می‌تواند از نظر متا بررسی کند، داشتن دارایی‌ها، ابزارها، توکن‌ها و انواع وسایل است که می‌توانند برای Meta cash فروخته شوند تا در نسخه‌های مختلف جهان استفاده شوند و همچنان در دنیای واقعی ارزش داشته باشند. به دلار (یا پول فیس بوک، لیبرا). این برخلاف دلار جعلی است که فقط در Second Life قابل استفاده است.

هر دو فضا می توانند قربانی تبلیغات بی امان، مدل اصلی کسب و کار فیس بوک شوند. در این صورت، متاورس فضایی فراگیر برای جذب افراد در درجه اول برای تبلیغات خواهد بود. با توجه به ماهیت همه جانبه متاورس، فرصت واقعی برای فیس بوک وجود دارد که حتی یک دنیای ضد اتوپیایی تر، پر از تبلیغات و اخبار جعلی بسازد، به طوری که چشم مردم را می توان گرفتار کرد و دائماً به تبلیغ کنندگان فروخت.

کسب درآمد دنیای بازی برای زاکربرگ سخت تر است. صنعت بازی ده‌ها سال است که وجود داشته و در طول همه‌گیری به همان شکلی که پلتفرم‌های آنلاین مانند زوم و پلتفرم‌های OTT مانند نتفلیکس توسعه یافته‌اند، توسعه یافته است. بیش از 3 میلیارد گیمر در جهان وجود دارند که زمان زیادی را صرف کنسول های بازی خود می کنند. گیمرها کسانی هستند که رایانه‌ها و لپ‌تاپ‌های سطح بالا را رانندگی می‌کنند، که پس از آن منجر به تحول فناوری دیگری مرتبط با گرافیک بالا، از جمله ویرایش ویدیو، شد. این کار پردازنده‌های گرافیکی انویدیا و تعدادی از برنامه‌های هوش مصنوعی (AI) را تقویت کرد. برای نسل گیمرها، زاکربرگ و فیس بوک باز هم عالی به حساب نمی آیند. بعید است که آنها جذب نسخه متاورس زاکربرگ شوند.

البته زاکربرگ با کوله باری که دارد می تواند شرکت هایی را جذب کند که بتوانند این بازی ها را برای برند او بسازند. اگر متا بتواند مجموعه ای از شرکت های بازی سازی معروف را به این پلتفرم جذب کند، آیا این امر نسخه متاورس زاکربرگ را تقویت می کند؟ آیا چنین شرکت های بازی سازی از استقلال خود در فیس بوک دست می کشند؟ این سوال آسانی نیست، زیرا در نهایت پول جذابیت خود را دارد: پول بیشتر!

هدف کوتاه مدت فیس بوک بیرون آمدن از این تصویر یک شرکت کثیف بود که نفرت و اخبار جعلی را تبلیغ می کند. اما همچنین بر عصر جدیدی از اتصالات و ابزارهای هوش مصنوعی که وارد آن می‌شویم تمرکز می‌کند که می‌توانند به جهان‌های جایگزینی شبیه بازی که با چیز واقعی تلاقی می‌کنند، کمک کند. اما پاشنه آشیل شرکت‌های آمریکایی اینجاست: ایالات متحده در رقابت 5G از چین و کره جنوبی بسیار عقب‌تر است و در ضریب نفوذ پهنای باند بسیار ضعیف‌تر از بسیاری از کشورهای اروپایی است. آیا ایالات متحده می تواند با هزینه های دولت در زیرساخت های دیجیتال خود بر این کسری غلبه کند؟

آیا فیس بوک همچنین می تواند بر تصویر خود به عنوان یک شرکت رسانه های اجتماعی سمی غلبه کند و با متا زندگی دومی برای خود بسازد؟ فیس بوک ممکن است هنوز هم قدرت و نفوذ زیادی داشته باشد، اما با استفاده از پایگاه کاربران قدیمی خود، ممکن است به آرامی از اهمیت آن کاسته شود. جامعه می تواند فیس بوک را به خاطر فروش نفرت و اخبار جعلی مجازات کند، اما البته تنها پس از وارد کردن آسیب های عظیم به بافت اجتماعی جهان. نکته اینجاست که واقعیت مجازی نیز می تواند فضایی سمی باشد، همانطور که از زن ستیزی در بسیاری از جامعه بازی ها می دانیم. آیا فیس بوک به تاریخچه خود اضافه می کند و متای ضد اتوپیایی می سازد؟




https://20khababr.ir
https://afkharebartar.ir
https://akhabarebartar.ir
https://andnews.ir
https://avatefepak.ir
https://baranmajale.ir
https://behtaringam.ir
https://daltek.ir
https://elmitarin.ir
https://fardayeashena.ir
https://forbos.ir
https://foxirani.ir
https://gisoon.ir
https://hodhodirani.ir
https://iranisard.ir
https://kahkashani.ir
https://lasttimes.ir
https://lilaki.ir
https://livejame.ir
https://magirani.ir
https://majaleiranian.ir
https://mervina.ir
https://mineralnews.ir
https://modirezard.ir
https://momon.ir
https://moniseh.ir
https://nationaliran.ir
https://netcrafti.ir
https://news-single.ir
https://newsexpress.ir
https://newslife.ir
https://newsspot.ir
https://newsteen.ir
https://nikmag.ir
https://officemag.ir
https://okaziyon.ir
https://one-news.ir
https://pandamag.ir
https://parsroids.ir
https://patris-fun.ir
https://senatornews.ir
https://seratmag.ir
https://sibala.ir
https://sohanian.ir
https://sosokan.ir
https://tazekhabari.ir
https://technoirani.ir
https://timesirani.ir
https://yamorani.ir
https://yandexkhabari.ir
https://abdoosnews.ir
https://zehnenoandinsh.ir
https://abestanews.ir
https://abtinnews.ir
https://akhbarebartaaar.ir
https://akhbaremaaaa.ir
https://akhbareshomaaa.ir
https://akhshijnews.ir
https://atrinnews.ir
https://atroticnews.ir
https://atshnews.ir
https://bashariatemrooz.ir
https://dastesalamatt.ir
https://dostemansalam.ir
https://elementorsite.ir
https://emrooztafahom.ir
https://ensanedirooooooz.ir
https://etelaresankhabar.ir
https://examplenews.ir
https://fardaalefba.ir
https://gisooyekhabar.ir
https://halohekayatha.ir
https://hashtadonoh.ir
https://hekayatfardayeemaaa.ir
https://honarmandkhabar.ir
https://istgaheshomareyek.ir
https://ketabkhoooon.ir
https://kimyagaaaar.ir
https://markazeakhbar.ir
https://masternewss.ir
https://mohamadrezasite.ir
https://morvarideasia.ir
https://mramins.ir
https://naserinews.ir
https://nasermr.ir
https://newsamins.ir
https://newsatropat.ir
https://newscenterals.ir
https://newsmineral.ir
https://newsouls.ir
https://newspishgamannn.ir
https://newssalam.ir
https://newsshans.ir
https://newsworlds.ir
https://parinews.ir
https://patris-music.ir
https://poshtibannews.ir
https://powernewss.ir
https://recordejadid.ir
https://salamnewws.ir
https://23ncfst.ir/
https://amiran-carpet.ir/
https://armanenergytec.ir/
https://blogenews.ir/
https://blogkhoon.ir/
https://bvfars.ir/
https://charsounews.ir/
https://chsnews.ir/
https://dezfil.ir/
https://dmwebmaster.ir/
https://dota2news.ir/
https://erfanhd.ir/
https://etminan110.ir/
https://faratarazkhabar.ir/
https://farsgardi20.ir/
https://footynews.ir/
https://goto98.ir/
https://ilyarkhabar.ir/
https://ir2khabar.ir/
https://iranalmanac.ir/
https://irandaryafest.ir/
https://khabarehaft.ir/
https://khabarontime.ir/
https://lolsms.ir/
https://maadgig.ir/
https://masoudtb.ir/
https://mp3news.ir/
https://music-ha.ir/
https://nakhlestankhabar.ir/
https://newcharge.ir/
https://news-links.ir/
https://news180.ir/
https://pimn.ir/
https://prmf.ir/
https://pvnews.ir/
https://rejawnews.ir/
https://sahab-co.ir/
https://samanbarg.ir/
https://semanews.ir/
https://shirinonews.ir/
https://soheilesonghor.ir/
https://tacity.ir/
https://taktanews.ir/
https://tarabaranmag.ir/
https://telegram-persian.ir/
https://tfcenter.ir/
https://trika.ir/
https://velninews.ir/
https://vidnaz.ir/
https://wajnews.ir/
https://your-news.ir/
https://zangannews.ir/
https://2016downloadnew.ir/
https://paxsolomusic.ir/
https://daryamedia.ir/
https://andikakhabar.ir/
https://seo-pbn.ir/
https://ghezelwich.ir
https://panaztebtabriz.ir
https://shayna-net.ir
https://kanooneslamshahr.ir
https://raynuts.ir
https://honare2.ir
https://itsama.ir
https://flingpet.ir
https://foreverpro.ir
https://fraeesi.ir
https://gkhabar.ir
https://18amlak.ir
https://pooyesh-khabar.ir
https://matsef.ir
https://photo-land.ir
https://tabarestan118.ir
https://disachain.ir
https://chikaapp.ir
https://mahestan18.ir
https://radyaabkala.ir
https://c-civil.ir
https://saeeed.ir
https://copytops.ir
https://modirsearch.ir
https://shz1music.ir
https://m-khosravi.ir
https://iranhayashi.ir
https://iranian-dress.ir
https://gigblog.ir
https://basitcg.ir
https://mashhadhekmat.ir
https://rahetamin.ir
https://radolyamani.ir
https://bnemati.ir
https://face-wood.ir
https://tourvare.ir
https://centertasisat.ir
https://bidarirafsanjan.ir
https://namahaa.ir
https://30pp.ir
https://script-tabadol-link.ir
https://simayesarbedar.ir
https://pakdashtiha.ir
https://rentacars.ir
https://2019movies.ir
https://ekar24.ir
https://saber-ramezani.ir
https://teb-saharsina.ir